Leonard Nimoy, Aaronov potomak, uveo je židovski svećenički blagoslov na filmski set

Leonard Nimoy, Aaronov potomak, uveo je židovski svećenički blagoslov na filmski set

Zvjezdane židovske staze: kako je svećenički blagoslov postao pozdrav Vulkanaca

„Živi dugo i napreduj” ili, u originalu, „Live long and prosper“, vulkanski je pozdrav kojeg će zbog karakteristično spojenih prstiju na ruci prepoznati svatko tko je ikada gledao kultnu SF seriju „Zvjezdane starze“.

No porijeklo ovog pozdrava nije s Vulkana, već iz Judaizma, točnije, iz židovske baštine glumca Leonarda Nimoya koji je u seriji utjelovio lik Mr. Spocka.

Kad se je snimala epizoda „Amok Time“ u kojoj je Spock posjetio svoj planet Vulkan gdje se je trebao oženiti, Nimoy je smatrao da bi i Vulkanci trebali imati svoj vlastiti pozdrav. Inspiraciju je pronašao u svećeničkom blagoslovu poznatom kao Birkat Kohanim. Ideju je izložio je tvorcu Zvjezdanih staza, scenaristu i redatelju Geneu Roddenberryju, koji je sa zadovoljstvom dopustio da unese dio svoje kulture na filmski set.

Nimoyevo svećeničko naslijeđe

Leonard Nimoy rođen je kao sin židovskih imigranata iz Ukrajine, a imao je svećeničko naslijeđe. Naime, među nama i dalje žive potomci Velikog svećenika (Kohen gadol) Aarona, Mojsijevog brata, koji obično nose prezimena  kao što su Cohen, Kahn, Katz ili Kaplan koja su izvedenice iz riječi kohen (svećenik, a množina riječi na hebrejskom glasi kohanim).

Tako je, primjerice, i Leonard Cohen bio odgojen u ortodoksnoj židovskoj obitelji koja je pripadala židovskom svećenstvu. Međutim, pripadnost svećenstvu može se prenijeti kroz naslijeđe s očeve strane neovisno o prezimenu, a takav je slučaj i s Nimoyem.  

Božanski zagrljaj

Aaronovi potomci danas ne obavljaju svoje svećeničke dužnosti jer to nije moguće ako Svetog hrama u Jeruzalemu nema, pa tako liturgiju u sinagogama može voditi bilo koji odrasli Židov kojem su poznata pravila. Vjeruje se da će kohanim preuzeti svoju ulogu kad dođe Mošijah (Mesija), a koji će ponovno podignuti Hram. No njihov je blagoslov zadržao svoju moć te ga izgovaraju nad narodom još od biblijskih vremena.

Drugi naziv za Birkat Kohanim je Nesi’at Kapajim, što znači podizanje ruku. Danas se izvodi u sinagogi obično tijekom Musaf molitve koja se recitira na Šabat, povodom velikih židovskih blagdana, kao i na početku svakog židovskog mjeseca (Roš hodeš). No postoje i mnoge druge prilike u kojima će se ovaj blagoslov izgovarati, već ovisno o tradiciji određene zajednice.

Izvor ove prakse blagoslivljanja nalazi se u Tori, u knjizi Brojeva (6:23 – 26): „Reci Aronu i njegovim sinovima: Ovako ćete blagoslivljati sinove Izraelove: 'Neka te Gospodin blagoslovi i čuva! Neka te Gospodin licem svojim obasja, milostiv neka ti bude! Neka pogled svoj Gospodin svrati na te i donese ti mir!' Tako će stavljati moje ime na sinove Izraelove, i ja ću ih blagoslivljati.“

Bog je time dao muškim potomcima Arona sposobnost da kanaliziraju božanske blagoslove na zajednicu. Svećenički blagoslov jedan je od najduhovnijih trenutaka u židovskom životu jer cijela zajednica biva obuhvaćena „božanskim zagrljajem“.

Kako se izvodi Birkat Kohanim?

Ipak, Birkat Kohanim se ne izvodi tako jednostavno kao što to čini Mr. Spock. Prije blagoslova, kohanim se pripremaju pranjem ruku i skidanjem cipela. Zatim dolaze u prednji dio sinagoge, pokrivaju se svojim talitima (molitvenim šalovima) preko glave, okrenu se prema zajednici i izgovaraju blagoslov zahvaljujući Bogu što nas je „posvetio Aharonovom svetošću i zapovjedio nam da blagoslovimo njegov narod Izrael s ljubavlju“. Potom podižu ruke ispod talita. Kako će točno oblikovati prste ovisi o tradiciji određene zajednice.

Hazan zatim vodi kohanim kroz blagoslov - on glasno recitira petnaest riječi blagoslova, koje kohanim ponavljaju riječ po riječ. U nekim se zajednicama dodaje i melodija.

Za vrijeme Birkat Kohanim, zajednica obično stoji iz poštovanja prema Božjoj prisutnosti, a treba biti okrenuta prema kohanim - nije pristojno okretati leđa (ili stranu) blagoslovu. No vjernici ne bi niti trebali gledati u njih. Muškarci obično prekrivaju glavu i lice talitom, a mala se djeca pod šalom pridružuju svojim očevima, što stvara nezaboravno iskustvo iz djetinjstva.

Zajednica pažljivo sluša i odgovara s „amen“ na početnu molitvu, kao i na završetku svakog od tri stiha Birkat Kohanim. Dok kohanim pjevaju melodiju prije posljednje tri riječi blagoslova, zajednica izgovara molitvu tražeći „ozdravljenje“ svih svojih negativnih snova.

Ruke na grobovima

Prikaz dva dlana s ispruženim prstima na nadgrobnim pločama je siguran znak da ondje počiva kohen. Oblikovanje prstiju na grobu pritom ovisi o zajednici kojoj je pripadao, a prikaz ruku se je donekle i mijenjao tijekom vremena.

Update cookies preferences