Zahvaljujući ratu, izraelska aviokompanija ostvarila je trostruko povećanje profita

Zahvaljujući ratu, izraelska aviokompanija ostvarila je trostruko povećanje profita

Nenamjerni ratni profiter? Vrtoglavi rast neto dobiti zrakoplovne tvrtke El Al

Otkazivanje letova brojnih aviokompanija u i iz Tel Aviva, najviše je pogodovalo izraelskoj zrakoplovnoj tvrtki El Al koja bilježi gotovo trostruki porast profita.

Rat u Izraelu i zaoštravanje sukoba, posebno nakon prijetnji napadom Irana i Hezbolaha, uzrokovao je naglo „pražnjenje“ neba iznad Izraela. Neke su aviokompanije odgodile letove na nekoliko tjedana ili mjeseci, dok su druge, a među njima i naša Croatia Airlines, suspendirale letove bez navođenja datuma kada bi mogli ponovno uspostaviti liniju prema Tel Avivu.

Naravno, takve odluke uzrokovale su pomahnitalu potražnju za kartama u posljednji trenutak jer su mnogi putnici do svog odredišta morali doći, a tvrtke koje i dalje prometuju te su čak i povećale broj letova su izraelske kompanije Isair, Arkia i El Al.

Gotovo trostruko veći profit

No, kada je riječ o profitu, El Al je oborio sve rekorde – tako je u drugom kvartalu zabilježio neto dobit od 147,4 milijuna dolara, što je za 84% više od neto dobiti u prvom kvartalu.

Prihod El Ala u drugom kvartalu ove godine iznosio je pak 839 milijuna dolara, što je 33% više od prihoda od 630 milijuna dolara zabilježenog u drugom kvartalu 2023. Tvrtka navodi da se rast prihoda djelomično može zahvaliti povećanju od 29 milijuna dolara u poslovanju s teretom (zapravo udvostručujući prihode iz tog izvora), ali najveći dio, naravno, dolazi od putnika.

Rezultati ponajviše proizlaze iz znatno viših cijena za last minute karte koje se traže zbog otkazanih letova. Putnici su tako suočeni s gotovo monopolskom situacijom u kojoj nemaju previše izbora ako ne žele otkazati putovanje – moraju platiti koliko se traži.

Odbacuju kritike o iskorištavanju putnika

U El Alu na kritike o rastu cijena karata odgovaraju da je poskupljenje prisutno samo u cijenama za last minute karte, pa preporučuju da se letovi rezerviraju što je moguće ranije.

El Al je odbacio kritike i optužbe da iskorištava putničku bazu s malo mogućnosti putovanja, rekavši da polovica onih koji su kupili karte ove godine plaćaju manje nego 2023.

„Stavili smo neka ograničenja na naš cjenik“, rekla je za Reuters izvršna direktorica El Ala Dina Ben-Tal Ganancia. Izjavila je da su mnogi putnici kasno rezervirali kartu s obzirom na sigurnosnu neizvjesnost i da je potražnja bila veća od ponude. Prijevoznik također nudi letove uz naknadu onima koji su blokirani iz Grčke, Cipra i drugih područja, a dodao je i letove za Sjedinjene Države i Aziju.

„Dakle, ako ste kupili kartu za United Airlines i sad dolazite u El Al (nakon otkazivanja)... nećete pronaći istu cijenu po kojoj ste kupili kartu prije šest mjeseci", rekla je Ben-Tal Ganancia.

Nakon uspostave letova u lipnju, mnogi zračni prijevoznici ponovno su otkazali letove za i iz Tel Aviva, neki od njih do 2025., zbog prijetnji Irana i Hezbolaha napadom na Izrael.

"Posljednjih nekoliko dana posebno nam je dokazalo koliko je krhak koncept 'otvorenog neba' u odnosu na Izrael", rekla je Ben-Tal Ganancia za Reuters. Koncept "otvorenog neba" odnosi se na međunarodne sporazume koji omogućuju zrakoplovnim kompanijama iz različitih zemalja da lete preko teritorija drugih država bez ograničenja u pogledu broja letova, kapaciteta, cijena ili drugih uvjeta. Cilj ovog koncepta je liberalizacija avio-prometa, poticanje konkurencije, smanjenje cijena za putnike te poboljšanje kvalitete usluga, no čini se da se lomi kada je riječ o Izraelu.

Kupnja novih zrakoplova vrijedna 2,5 milijardi USD

Zasebno, El Al je najavio ugovor s Boeingom za kupnju do 31 zrakoplova 737 MAX u vrijednosti od čak 2,5 milijarde dolara kako bi zamijenio svoju zastarjelu flotu aviona Boeing 737-800 i 737-900 za kratke letove. U zrakoplovnoj kompaniji ističu da je to najveći ugovor o nabavi u povijesti El Ala i uključuje kupnju 20 zrakoplova s ​​opcijama za još 11 aviona 737 MAX.