Elul je razdoblje kada je "Kralj u polju" - metafora koja govori da je Božja prisutnost u tim danima posebno bliska i pristupačna svakome od nas., Foto: Canva/Židovski forum

Elul je razdoblje kada je "Kralj u polju" - metafora koja govori da je Božja prisutnost u tim danima posebno bliska i pristupačna svakome od nas., Foto: Canva/Židovski forum

Počeo je mjesec elul: razdoblje duhovne pripreme za visoke blagdane

Elul je posljednji mjesec židovske godine, posvećen introspekciji, pokajanju i pripremi za Roš Hašanu i Jom Kipur. Njegovi dani obilježeni su molitvom, puhanjem u šofar i traženjem oprosta.

Na početku smo posljednjeg mjeseca kalendarske godine, elula, posvećenog introspekciji, pokajanju i pripremi za visoke blagdane – Roš Hašanu i Jom Kipur. Tradicija ga naziva „mjesec pokajanja“, „mjesec milosrđa“ i „mjesec oprosta“.

Prema predaji, Mojsije se je na prvi dan elula (Roš Hodeš elul) ponovno uspeo na Sinaj kako bi primio druge ploče Saveza nakon što je prve u bijesu razbio kada je po prvi puta sišao s gore i vidio narod kako pleše oko zlatnog teleta. S druge dvije ploče i Božjim oprostom se je vratio na Jom Kipur i time je ovo razdoblje obilježeno kao vrijeme posebne Božje milosti. Stoga elul predstavlja dane razdoblja pogodnog za tešuva – povratak Bogu kroz pokajanje.

Kralj je u polju!

Naziv mjeseca elul (אלול) na aramejskom znači „traženje“ što simbolizira unutarnje preispitivanje. Tumači se i kao akronim biblijskog stiha iz Pjesme nad pjesmama: „ani ledodi vedodi li“, odnosno „ja pripadam dragome svome i moj dragi je moj“. Ove riječi izražavaju uzajamnu ljubav i bliskost između Boga i izraelskog naroda.

U židovskoj tradiciji elul je razdoblje kada je „Kralj u polju“. Riječ je o metafori koja govori da je Božja prisutnost u tim danima posebno bliska i pristupačna svakome od nas.

Običaji tijekom elula

U ovom će se mjesecu u sinagogama početi svakodnevno puhati šofar, ovnujski rog. Njegov prodoran zvuk je prema Majmonidesu (Rambamu) poziv na buđenje, odnosno podsjetnik da se otrgnemo od duhovne uspavanosti i okrenemo pokajanju.

Tijekom elula je uobičajeno davati dodatne priloge (cedaka) potrebitima, učiti psalme i posvetiti se ispitivanju vlastitih djela. Naglašena je i potreba traženja oprosta od bližnjih jer, prema židovskom učenju, Bog ne oprašta grijehe počinjene prema drugom čovjeku dok ne zatražimo i dobijemo njegov oprost.

Mnogi će posjetiti i groblja, što dodatno podsjeća na prolaznost života, a provjeravaju se i natpisi u mezuzama i tefilinima kako bi se osigurala njihova ispravnost (pergament i tekst ne smiju biti nimalo oštećeni).

Selihot: molitve za oprost

Kako se mjesec približava kraju, atmosfera pokajanja postaje snažnija. U posljednjim danima elula i kroz razdoblje između Roš Hašane i Jom Kipura u jutarnje molitvene službe se uvrštavaju posebne molitve za oprost, selihot.

Prvo zajedničko čitanje selihot obično se održava u ponoć nakon završetka šabata, pri čemu se okuplja cijela zajednica. Kasnije se molitve redovito mole u ranim jutarnjim satima.

Središnji dio selihota čini ponavljanje “Trinaest atributa milosrđa”, koje je Bog objavio Mojsiju nakon grijeha sa zlatnim teletom. Bog je tada zaprijetio da će uništiti narod Izraela umjesto da mu oprosti. Prema Talmudu, Mojsije je smatrao da je grijeh Izraelaca toliko težak da za njih nema mogućnosti posredovanja, no u tom mu se trenutku Bog ukazao te ga naučio 13 atributa uz uputu: „Kad god Izrael sagriješi neka ovo izgovore i ja ću im oprostiti“. Ova molitva nas stoga uvjerava da je pokajanje uvijek moguće te da Bog čeka naš povratak.

Update cookies preferences